diumenge, 26 de gener del 2014

Jo també vinc d'un silenci

Jo vinc d'un silenci
antic i molt llarg,
de gent va alçant-se
des del fons dels segles,
de gent que anomenem
classes subalternes,
jo vinc d'un silenci
antic i molt llarg.

Jo vinc de les places
i dels carrers plens
de xiquets que juguen
i de vells que esperen,
mentre homes i dones
estan treballant
als petits tallers,
a casa o al camp.

Jo vinc d'un silenci
que no és resignat,
d'on comença l'horta
i acaba el secà,
d'esforç i blasfèmia
perquè tot va mal:
qui perd els orígens
per identitat!

Jo vinc d'un silenci
antic i molt llarg,
de gent sense místics
ni grans capitans,
que viuen i moren
en l'anonimat,
que en frases solemnes
no han cregut mai.

Jo vinc d'una lluita
que és sorda i constant,
jo vinc d'un silenci
que romprà la gent
que ara vol ser lliure
i estima la vida,
que exigeix les coses
que li han negat.

Jo vinc d'un silenci
antic i moolt llarg,
jo vinc d'un silenci
que no és resignat,
jo vinc d'un silenci
que la gent romprà,
jo vinc d'una lluita
que és sorda i constant.   

 Raimon  



Avui fa setanta cinc anys de la caiguda de Barcelona. Això es pot llegir avui a la majoria dels diaris, i amb Barcelona acabava la mal anomenada Guerra Civil; els rebels havien aconseguit vèncer i feien públic el ban commemoratiu que al llarg de molts anys es podia trobar a les façanes de molts edificis oficials i, fins i tot a les d'algunes esglésies.

Les tropes entraven per la Diagonal, algú ha dit que la població els va anar a rebre entusiasmats. La meva mare amb el fill petit als braços, hi va anar sí, però ho va fer com molta altra gent, perquè es va escampar la notícia que repartirien menjar i tenia gana, molta gana. Molts anys més tard encara recordava amb molt dolor aquell dia i se li tornaven a humitejar els ulls.

El pare havia pogut fugir de la batalla de l'Ebre i restava amagat. Tenia por, molta por.

A partir d'aquell moment començaven els llargs i penosos anys de la post guerra, els camps de concentració, les execucions, les persecucions, la repressió, la revenja... La revenja dels rebels vers els qui van ser lleials a la República legalment constituïda!!!! 

Fam i por. 

Silenci, un gran silenci que va durar massa temps.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada