dissabte, 8 d’octubre del 2016

Dalton Trumbo

Fa anys que vaig llegir "Johnny va agafar el fusell", també vaig tenir ocasió de veure la pel·lícula. Una història escruixidora com poques que difícilment s'oblida.

L'autor, en Dalton Trumbo, (9/12/1905-10/09/1976) que va estar inclòs en la "Llista Negra" de Hollywood i va passar onze mesos a la presó per negar-se a facilitar informació respecte la influència comunista en el sector del cinema, també va dirigir la pel·lícula. Anys més tard confessarà que es va arruïnar:

Por culpa de Johnny y por las enormes sumes de dinero que perdí con él y los cientos de miles de dolares que debò todavía (...) me veo obligado, por pura necesidad econòmica, a mis 68 años, a arrebatar cuanto dólar de Hollywood pase por mi puerta.

En LA NOCHE DEL URO, llibre que va deixar inconclús perquè la mort li va sobrevenir, pretenia afrontar la biografia fictícia d'un nazi al que anomena Grieben el qual mai no es va penedir de la seva trajectòria, ni, per descomptat, de tot el dolor que havia causat, al temps que descriu una vida carregada de violència i un malaltís desig sexual. Tot plegat, una reflexió respecte el poder:

Lo que he tratado de describir, aunque incapaz de afirmarlo claramente, es la confusión sexual, política y mística que me parece inherente a la historia del pueblo alemán y particularmente a la del periodo nazi

En el relat fa menció a un suposat diari que portava el protagonista i unes cartes on també relatava part de les seves experiències. És realment enriquidor el seguiment que podem fer del seu procés creatiu, de les notes, els afegits, les esmenes...Tot ho tenia previst: Les reflexions íntimes abocades en el diari, la complexitat de la seva desmesurada luxúria, les debilitats de la seva pretesa virilitat...

I acabo amb unes breus notes que volen ser només una mostra del què es recull en el llibre, la lectura del qual considero molt recomanable:

He matado, por supuesto, pero siempre por comida, o con un propósito social más alto que mis propios deseos. 
(...)
¿Qué es lo que hay en nosotros que nos hace ser crueles cuando deseamos ser bondadosos? (…) Como la sucesión de los equinoccios, así, inevitablemente, el bien se torna en mal, el deseo en lujuria, el amor en odio, la vida en muerte. 
(...)
En el último año de la guerra, Ludwig Grieben, de diecisiete años, ingresa en el ejército bávaro con su amigo Gunther Blobel. (…) Lo que encuentran en el frente es algo muy distinto (…) Encuentran, en suma, el fango, el hambre, la privación, la sangre y la muerte. 
(...)
Te digo amén a ti, Dios, amén desde Auschwitz, en donde hacemos diariamente lo que con un simple gesto de tu mano bastaría para que lo dejáramos de hacer, si no fuera porque es tu voluntad que lo hagamos. 
(...)
Poco antes de Navidad, Grieben descubre que se está volviendo impotente. 



Dalton Trumbo
Un hombre o una nación no necesitan estar locos para dar rienda suelta al humano impulso del asesinato de masas

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada